luni, 28 decembrie 2015

Top 10 cărți (2015)

Având în vedere că în acest an am avut examenul de Bacalaureat, mi-am propus să citesc mai puține cărți decât anul trecut. Nici mai mult, nici mai puțin de 35, dar se pare că am depășit acest număr destul de mult, deoarece mi-am depășit goalul de pe Goodreads cu 22 de cărți. Așa că, pentru mine, în privința literaturii, am încheiat anul 2015 cu 57 de cărți. Și cu toate acestea, cifra 57 nu este cea finală. Dacă este să pun la socoteală volumul doi din Moromeții – care este una din cele trei pe care nu le-am terminat în acest an și care este și singura care apare în acea listă –, numărul scade la 56. Pe lângă acest lucru, se mai regăsesc primele trei numere din banda desenată a trilogiei “Abația” de Dan Doboș, așa că ajung la 53. În acest an m-am gândit să mai și recitesc din cărțile care nu aveau recenzii pe blog – din cauză că le lecturasem înainte să am acest blog –, acestea fiind: primele două cărți din trilogia “Eve”, cu Eve și Sacrificiul, de Anna Carey, și Turistul nopții, de Katherine Marsh, așa că am luat decizia să nu le pun ca fiind citite în 2015.
Așa că, în concluzie și prin urmare, goalul meu din acest an a fost depășit cu un număr de 15 cărți. Eu sunt foarte mulțumită – în condițiile în care nici nu mă așteptam să-l ating măcar. Dar dacă este să o iau logic, de prin septembrie am început să citesc puțin mai intensiv, când am fost mai liberă. Și cu toate acestea, dacă nu ar fi fost această perioadă, nu mă strofocam să recuperez, deoarece pentru mine nu acesta este scopul atunci când particip la acest goal; eu citesc când am chef să o fac, nu îmi forțez mintea să fie atentă la o anumită carte pentru a o termina imediat, dacă nu mă simt în stare să o lecturez. 

Cartea de pe locul 10
Provocarea - volumul 2, de Simona Stoica. Având în vedere că această carte a fost împărțită în două, și cu toate că practic face parte doar dintr-una, când a venit vorba de-a face topul, am ținut cont de ele ca fiind separate. Plus că acest volum mi s-a părut a fi considerabil mai bun decât primul, deci mi-a plăcut și mai mult. Lumea în care ne-a introdus Simona este una care pe mine mă atrage nespus de mult, și care mă face nespus de curioasă de modul cum va continua povestea terminată în prima carte. Am în bibliotecă și Capcana, cartea a doua din serie, care a fost împărțită tot în două volume, dar m-am gândit că o carte pe an mă va face mai nerăbdătoare și mai interesată, așa că nu m-am apucat și de cealaltă, plus că aș vrea să rămân în lumea asta cât mai mult cu putință. Recenzia se poate citi de aici

Cartea de pe locul 9 
Vânătoarea, de Lavinia Călina. Cu toate că autoarea se jucase puțin cu noi în momentul în care o întrebam dacă Ultimul avanpost va mai avea vreo continuare, iar ea spunea că nu știe, eu eram – într-un fel – sigură că va fi una. Și speram că va apărea cât mai repede, deoarece volumul întâi îmi plăcuse chiar foarte mult. Așa că Lavinia nu ne-a lăsat chiar cu gura la soare, ci ne-a adus o continuare, carte ce a fost lansată la Bookfest, anul acesta. Cu toate că și Ultimul avanpost a fost un volum foarte frumos, acesta mi-a plăcut într-o proporție mult mai mare, motiv pentru care l-am și introdus în topul de anul acesta. Cum sfârșitul a fost unul foarte neașteptat, aștept volumul trei cu foarte mare nerăbdare – care va fi penultimul din această serie –, deoarece chiar sunt curioasă pe ce drum o va luat toată această întorsătură. Recenzia volumului o poți citi de aici

Cartea de pe locul 8
Îngeri de gheață, de Adina Speteanu. Mulți știți că am iubit seria asta de la primul volum, și indiferent de modul cum se va termina "Dincolo de moarte", va rămâne una dintre seriile care-mi va aminti cât de faini și de frumoși sunt scriitorii români. Și nu doar pentru că scriu cărți interesante și de impact, ci pentru că există pur și simplu, că România a fost înzestrată cu oameni minunați pe care ar trebui să-i descopere cât mai multă lume. Dar revenind la cartea de față, mi-a plăcut foarte mult volumul, într-atât de mult încât nu prea aș vrea să mă apuc să-l citesc și pe ultimul, deoarece cred că durerea despărțirii ar fi mult prea mare. Adina a reușit – și sunt convinsă că o va face în continuare și cu celelalte cărți pe care le va scrie – să creioneze o lume magică, iar Îngeri de gheață, cu toate că nu a fost cel mai bun pe care l-am citit, categoric este cel care te va face să te îndrăgostești și mai mult de serie. Recenzia o puteți citi de aici

Cartea de pe locul 7
Balanța puterii, de Monica Ramirez. Cu toate că anul acesta m-am apucat de serie, citind primele patru volume din cele șase din "Alina Marinescu", nu am putut să le pun pe toate în top, deoarece nu au fost pe aceeași treaptă. Așa că am ales volumul cu numărul trei, acesta fiind preferatul meu. L-am considerat ca fiind favorit din cauză că mi s-a părut a fi cel mai aproape de inima mea, plus că mi s-a părut că întâmplările din acesta au avut cel mai mare impact pentru Alina, personajul principal, schimbând-o cel mai mult. Dar a fost un volum care nu a schimbat-o numai pe Alina, ci și pe celelalte personaje, care nu au fost episodice. Și un alt plus, care m-a făcut să mă simt cel mai marcată, m-a sensibilizat mai mult, atunci când a fost vorba și încă este vorba de această serie. O consider una mai diferită, ce nu o regăsești la tot pasul. Recenzia volumului o puteți citi de aici

Cartea de pe locul 6
Regina albă, de Philippa Gregory. Această carte este singura pe care nu o am în bibliotecă, deoarece a fost împrumutată de la cea din cartier. Motivul pentru care m-am gândit să o citesc – dar și pe restul cărților din seria "The Cousins War" – a fost faptul că am vizionat serialul The White Queen, și mi-a plăcut foarte mult. Așa că după ce am aflat că a fost făcut după o carte, mi-am dorit foarte mult să o citesc. Poate că am fost ușor influențată atunci când am adăugat-o în top, din cauza serialului, dar eu încerc să cred că am ales-o doar pe baza a ceea ce am găsit în ea. Anul acesta am apucat să citesc și volumul doi, Regina roșie, tot de la bibliotecă, care nu mi-a plăcut atât de mult ca primul, dar nu m-a oprit cu nimic să continui seria. Mi-am cumpărat de la Gaudeamus volumul cinci, Prințesa albă, de care nu știu când mă voi apuca. Ele se pot lectura în ce ordine se vrea, deoarece întâmplările fie se repetă și volume sau se reamintesc din vorbele altora. Plus că Războiul celor Două Roze este cunoscut de toată lumea – cred eu –, așa că nu este o problemă cu înțelegerea cărților. Eu am cumpărat acel volum, nu pe al treilea, deoarece sunt curioasă cum va continua povestea personajului din ea, așa că... da. Recenzia volumului o puteți citi de aici.   

Cartea de pe locul 5
Alexandra, de Anna Vary. Toți cei care ați citit primele două volume ale trilogiei, înainte de-a fi publicat acesta, sunt ferm convinsă că v-ați pus această întrebare: când se va gândi Anna Vary să ne ofere și cartea finală? Ei bine, Cristina Nemerovschi nu a mai stat și ne-a dat ceea ce am vrut; mie, una, mi-a sfâșiat inima și mi-a înmuiat sufletul după ce am terminat de lecturat Alexandra. Și totuși regret că s-a terminat, dar având în vedere că am fost anunțați de către Cristina că va mai începe o serie sub pseudonim, anume "Cronicile fetei lup", în care, de această dată, Nori va fi personajul central, durerea despărțirii parcă nu mai este atât de mare și dureroasă. Și cu toate astea, o să-mi fie foarte dor de Mathias – personajul pe care l-am îndrăgit cel mai mult în trilogie –, dar poate că autoarea se va gândi să îl introducă, atât cât va putea, plus și celelalte personaje: Alexandra, Aneke, Răzvan, etc. Oricum, categoric a fost, este și va rămâne o trilogie care te va sfâșia de la început, până la sfârșit, fără să aibă milă de tine. Mi-a plăcut îngrozitor de mult! Recenzia cărții o puteți citi de aici – atunci când o să o scriu.  


Cartea de pe locul 4
Regatul Luminilor, de Leigh Bardugo. Cei care mi-au urmărit blogul de la început, sau măcar de când am început să citesc trilogia "Grisha", sunt la curent cu faptul că aceasta a ajuns, cu timpul, să fie una dintre seriile mele preferate, de suflet. Nu știu dacă am fost influențată ușor de faptul că multe chestii din ea au legătură cu Rusia – țară pe care o iubesc foarte mult, chit că încă nu am ajuns să o vizitez –, sau a fost pur și simplu atracția carte-cititor, dar cert este că voi citi absolut tot ce va scrie această autoare în viitor. Ceea ce nu cred că mai am mult de așteptat până la apariția viitoarei cărți, deoarece seria "Șase ciori" sau "Six of Crows", titlul din engleză, va apărea anul viitor și la noi, cu ajutorul celor de la Editura Trei. Cu toate că a fost un volum care nu m-a încântat cu totul – nu pentru că m-ar fi enervat ceva strict de felul de-a scrie sau altceva –, ci a ținut de încăpățânarea mea, de faptul că nu s-a terminat chiar cum mi-am dorit eu, nu am putut să nu-l introduc în top, deoarece mi-a plăcut extraordinar de mult. Recenzia volumului o puteți citi de aici

Cartea de pe locul 3
Păpușile, de Cristina Nemerovschi. Cartea de față a fost prima pe care am citit-o în acest an, și după ce am terminat-o eram ferm convinsă că va ajunge printre cele mai bune cărți pe care le-am citit în 2015. Pur și simplu aveam acest sentiment; poate și pentru că mi-a plăcut foarte mult, mai mult decât m-aș fi așteptat, dar a avut și un subiect cu care nu m-am mai "întâlnit" în cărți. Spusesem acum puțin timp pe pagina blogului faptul că Alexandra reușise puțin să mă moleșească și să-mi provoace acea durere specifică pe care o ai atunci când o carte te-a marcat foarte mult. Același lucru s-a întâmplat și după ce am terminat de lecturat Păpușile. Poate, chiar, într-o măsură puțin mai intensă. Cu toate că nu știu cum ar putea Cristina să continue cartea – dar am, așa, o idee în cap –, mi-ar plăcea foarte mult să citesc, cândva, faptul că va exista un volum doi din Păpușile. Cred că ar fi una dintre cele mai frumoase vești pe care le-aș primi, la capitolul cărți. Recenzia romanului o puteți citi de aici

Cartea de pe locul 2
Furtună pe Windhaven, de George R. R. Martin și Lisa Tuttle. Când am descoperit seria "Un cântec de gheață și foc" nu am încercat să caut și alte cărți scrise de Martin, ci m-am limitat la acestea; ca și cum el nu mai scrisese nimic, decât seria foarte cunoscută, ce sunt sigură că este cunoscută de toată lumea, fie el cititor sau nu. Dar după ce am citit primele două volume ale seriei și am ajuns la zi cu Urzeala tronurilor, mi-am zis: stai, măi, că Martin nu e la debut! Așa că am mai căutat și alte cărți scrise de el, prima despre care am aflat fiind furtună de Windhaven. Nu știu de ce am avut și încă am o așa siguranță în mine, încât eram ferm convinsă că-mi va plăcea. Și nu m-am înșelat. M-a surprins și mi-a plăcut atât de mult, într-o măsură atât de mare, încât regret foarte mult că nu mai are o continuare. Nu doar că mi s-a părut că a fost una dintre cele mai bune cărți pe care le-am citit în acest an, ci o consider ca fiind una dintre cele mai bune pe care le-am citit vreodată. Și nu cred că este cineva care a citit-o și care să nu-i fi plăcut. Eu, una, chiar refuz să cred! Recenzia cărții o puteți citi de aici.  

* Tam-tam-tam!* pe 2015

Cartea de pe locul 1
Sfârșitul copilăriei, de Arthur. C. Clarke. Nu știu dacă este o surpriză pentru voi, sau era și normal să se întâmple, dar, de când am citit-o și până acum, niciuna nu a reușit să-mi fi plăcut atât de mult cum a făcut-o aceasta de față. Plus că este și prima carte pe care o citesc de la el; Clarke a reușit să răstoarne clasamentul pe care-l aveam, fără nicio reținere. După ce am terminat-o, primul gând pe care l-am avut a fost: trebuie, neapărat, cât mai repede, să-mi cumpăr și celelalte cărți care au apărut la noi. Și cu toate că voiam să încep să citesc seria "Odiseea spațială", nu am găsit primul volum în ziua în care am fost în Diverta, dar în schimb au avut Rendez-vous cu Rama, ceea ce m-a încântat foarte mult; încă nu am citit-o.

Ce mi-a plăcut foarte mult la carte, comparabil cu celelalte care se încadrează în categoria Science Fiction, a fost faptul că Sfârșitul copilăriei a fost Science Fiction-ul acela autentic, clasic. Și asta m-a bucurat nespus de mult deoarece nu citisem niciodată acest tip de S.F., și cu toate că știam că era cazul să o fac, nu mă încumetasem, până la Arthur C. Clarke. Dar cred că pentru începătorii acestui gen, autorul de față este unul foarte bun pentru a da startul. Chiar a fost o încântare pentru mine să lecturez această carte, și cred că, ușor, ușor, scriitorul va intra pe lista preferaților mei. 

6 comentarii:

  1. Ce cărți frumoaseeee! :) Am citit și eu câteva. Mă surprinde cartea de pe locul I, chiar aș vrea s-o încerc, zău, am auzit foarte multe despre ea. Dacă tu ai avut BAC anul ăsta, eu îl am anul viitor. Doamne, așa frică mi-e de admitere, nu de BAC. :) Succes și felicitări!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sper să-ți placă atunci când o vei citi. Mult succes! Sper să ajungi acolo unde îți dorești. :)

      Ștergere
  2. Câtă dreptate ai avut legat de Furtună pe Windhaven, nici eu nu vreau să cred că există oameni cărora nu le-a plăcut, e o poveste atât de frumoasă!

    Și legat de Sfârșitul copilăriei, știi că a fost ecranizată iarna asta? Cei de la Syfy au transfromat cartea într-o miniserie. Nu am văzut-o încă, mi-e teamă pentru că și eu am iubit cartea, dar merită încercată, cred :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Exact! Plus că nu prea am văzut recenzii ale ei pe blogurile românești. Sper ca cei care citesc "Un cântec de gheață și foc", să nu se oprească doar la seria asta. :)

      Da, am văzut trailer-ul acum ceva timp. De abia aștept să urmăresc acele câteva episoade! Eu sper, totuși, să nu mă dezamăgească. Dacă, să zicem, nu va fi super construită lumea din roman, sper măcar să fie ok. :)

      Ștergere
  3. Se pare ca multe persoane au citit triologia Grisha in 2015, si eu am inceput tot atunci, insa am sa termin al treilea volum in 2016. Foarte frumoase carti ai citit in 2015. Si mie imi place cum scrie Philippa Gregory, este uimitoare. Ma bucur sa aud ca vei intra in comunitatea booktube. Si eu de curand am facut primele mele videouri. Daca esti curioasa las linkul canalului meu aici. https://www.youtube.com/channel/UCYKfhh-DST1AY1-clco5LiA

    Sper sa reusesti sa repari laptopul cat de curand, abia astept postarile tale. Te pup dulce și iti doresc un an frumos, pline de carti exceptionale.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu am început-o în vara lui 2014, dar eh, nu mai contează. :) Da, are cărți super faine. Tocmai am terminat de citit "Prințesa albă", și mi-a plăcut foarte, foarte mult. Cred că este cartea preferată dintre toate pe care le-am citit până acum de la ea. Mulțumesc, m-am uitat și o să te urmăresc și în continuare. :)

      Sper și eu. La fel și ție. :)

      Ștergere