miercuri, 18 iunie 2014

#4 Leapșă: Happy Bookaholic

A fi Bookaholic înseamnă a fi dependent de ceva ce e legal și perfect anormal într-o lume/țară în care cititul și mirositul cărților, provoacă instantaneu replici date de persoane ce nu știu ce e aia bucurie adevărată: nu înțeleg, îți pierzi timpul citind, în loc să-ți trăiești viața! Nu ai o viață! Ar fi imposibil să fiu singura persoană care să i se fi spus măcar o singură dată aceste cuvinte fără argumente solide. Și chiar dacă le-ar avea, persoana respectivă tot nu m-ar convinge că viața mea e pierdută. Nu mi-o pierd, ci îmi câștig alte zeci, o sută, o mie de vieți. Da, nu am o viață, dar am atâtea câte și mai câte; amuzante, fantastice, romantice și misterioasă. Și sunt mândră că sunt dependentă de cărți, sunt fericită când simt că nu pot trăi o zi fără să citesc măcar o pagină dintr-o carte; acea singură filă care își mărește numărul fără să-ți dai seama. Și cum se spune: Dependența de cărți, se tratează cu cărți! 
Această leapșă am primit-o de la Ghanda. Îți mulțumesc din nou!


1. Ce iubești cel mai mult atunci când cumperi cărți noi? 
În general, iubesc sentimentul ăla când știu că voi intra într-o altă lume, în marea majoritate a cazurilor, una total diferită de cum am mai întâlnit până la momentul respectiv. Cea mai interesantă chestie e atunci când – nu știu dacă se aplică la mulți – termin de citit o carte în care acțiunea se petrece într-o lume reală, ceva romance, și dau drept exemplu Pe strada Dublin de Samantha Young – preferata mea la momentul actual când vine vorba de dragoste –, și intru într-o lume total paralelă, și aici dau exemplu – evident! – seria Cântec de gheață și foc de George R.R. Martin. Cu mintea încă la cartea precedentă, în timp ce o citesc pe cea prezentă, îmi imaginez personajele din prima în a doua. E ceva foarte fain, vă spun! 
Dar am ieșit total din întrebare, și îmi cer scuze. La cărțile noi, cele pe care de-abia le-am achiziționat, îmi place când știu că le am, în sfârșit, în posesie. Că ori de câte ori le-aș vedea pe blog-uri, pe facebook, sau în altă parte, eu știu că le am. Sunt în posesia mea. A mea. Nu mi le poate lua nimeni. Da, cred că asta iubesc cel mai mult. Am mai bifat niște plăceri.

2. Cât de des îți cumperi cărți noi?
În general, cam o dată pe lună. Dar cum a fost Bookfest acum câteva săptămâni și mi-am achiziționat foarte multe cărți, în vara asta nu cred că-mi voi mai cumpăra altele Cu toate că tânjesc la unele de mor. În afară de una, pe care trebuie urgent să mi-o achiziționez, mă voi lăsa pe mâna celor pe care le am în momentul ăsta. Și ca să ies puțin de la subiect, am învățat să nu-mi mai cumpăr doar cărți ce sunt foarte mediatizate, ci să mă pliez și pe celelalte la care multă lume nu prea mai ajunge. Și mă bucur că nu mai aștept doar bestseller-uri, deoarece – înaintând în vârstă și maturizându-mă în acești doi ani foarte mult – cărțile ce sunt acum în vogă, cele de adolescenți, mai ales, nu prea mă mai pasionează. Cu mici excepții.  

3. Librării sau magazine online?
Mereu am fost adepta librăriilor, să mă plimb printre cărți, să le ating, să fiu înconjurată de ele, dar niciodată nu am spus și nu voi spune nu, magazinelor online. Recunosc, am dat doar o singură comandă de când citesc, și a fost la Editura Tritonic, deoarece nu găseam două cărți în magazine. Nu am fost deloc dezamăgită de curier, ci puțin de taxa pe care mi-a luat-o. Dar cum știu că anul viitor nu prea voi mai avea timp să mă plimb așa cum îmi doresc eu prin librării – intru și eu în febra bacalaureatului –, probabil că voi apela la magazinele online. Plus că dacă le comanzi online, beneficiezi și de promoții, ceea ce în cele offline, nu prea.

4. Ai o librărie preferată?
Îmi e greu să aleg între Diverta și Cărturești. Cu ambele m-am înțeles foarte bine, și încă o mai fac. Îmi e foarte greu să aleg între cele două deoarece la Diverta am un card care-mi aduncă bani în el ori de câte ori cumpăr ceva de la ei, și la o anumită sumă sunt anunțată că-mi pot cumpăra ceva de acolo cu ajutorul lor. În schimb, la Cărturești e o altă atmosferă, mai intimă, mă simt mai relaxată atunci când pășesc acolo, plus că au tot felul de chestiuțe drăguțe și frumoase; ceainice cu diferite modele, tot felul de ceaiuri, carnețele mai speciale. Și în Diverta sunt, dar în Cărturești sunt mai frumoase. Oricum, nu pot alege între ele, îmi e cam imposibil.

5. Faci precomenzi?
Până acum nu am făcut niciodată, și nu știu dacă voi face de acum înainte la vreo carte. Prefer să nu-mi cumpăr o carte de dinainte să apară în librării, deoarece îmi place să mai aștept să treacă puțin, pentru a afla și părerile altora.  

6. Ai o limită lunară când vine vorba de cumpărat cărți?
De-ar fi după mine, mi-aș cumpăra munți și munți de cărți, dar banii sunt principala sursă, și oricât de dependentă aș fi de ele, mă simt, oarecum, ciudat atunci când părinții îmi dau bani, și-mi cumpăr de toți cărți. Uneori mai investesc și în câte un accesoriu sau ceva haine care-mi plac mult. O mai văd câteodată pe mama cum se uită la mine și-mi zice să-mi mai cumpăr și câte altceva în afară de lecturi. Dar, în general, două-trei cărți, cam așa. Am multe și în format pdf, care trebuie citite și alea.

7. Ai interdicții la cumpărat cărți?
Nu, no way! De ce aș avea? Investesc în mine, ce naiba!? Oricât de serioși sunt părinții mei când îmi mai spun să-mi mai cumpăr și câte altceva – mama, tata nu prea se bagă –, niciodată nu mi-au interzis să-mi cumpăr cărți. În schimb, uneori îmi mai pun eu interdicții, deoarece sunt unele cărți care, pe moment, consider că se merită cu toate că știu că peste câteva zile sau săptămâni voi regreta că le-am cumpărat. Am învățat pe propria-mi piele cu "ajutorul" unor cărți care regret enorm de mult că le am în bibliotecă. 

8. Cât de lung este wishlist-ul tău?
E destul de lung, și îmi e că nu voi reuși să mi le cumpăr pe toate. Faza nașpa e că, de când cu Bookfest-ul și cu atâtea cărți achiziționate, cum am spus și mai sus, mi-am propus să nu-mi mai cumpăr nimic în astea trei luni. Și acum: pe bune, sunt trei luni oameni buni! Scriitorii nu stau degeaba! Eu stagnez cu achiziționarea, în timp ce el înaintează cu publicarea. Uite că am făcut și o rimă. 

9. 3 cărți din wishlist pe care vrei să le cumperi în momentul ăsta. 
Nu știu dacă se pun și cele care încă nu au fost publicate, dar eu tot o să le adaug. Prima ar fi vorba de al treilea volum din seria Dincolo de moarte – încă nu-i știu numele, dar va apărea în toamnă –, de Adina Speteanu, Infernul lui Gabriel de Sylvain Reynard – chiar o vreau, neapărat – și Circul nopții de Erin Morgenstern.

10. Cine dorești să mai facă acest tag?
Păi, cei care mă urmăresc, bineînțeles. Dar sunt bine-veniți și cei care mi-au descoperit din întâmplare blog-ul de-abia acum. Sunt curioasă și de răspunsurile altora. 

4 comentarii:

  1. Circul nopții e foarte frumoasă, e una din cărțile mele preferate, chiar sunt curioasă să îți aud părerea odată ce o vei citi :)
    Foarte drăguțe răspunsurile, și e drăguță și leapșa, o voi face și eu curând, în seara asta sau dacă nu, mâine. Adevărul e că mereu se găsește câte o altă carte care să sune interesant, chiar și când zic că mă opresc, că nu îmi mai doresc nicio carte. Enervant rău :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, și eu sunt foarte curioasă să o citesc, dar până o voi cumpăra, va mai dura ceva.
      E foarte enervant uneori, dar ori cât ar fi de așa, tot e frumos. Odată ce ajungi în lumea cărților, îți e foarte greu (aproape imposibil) să mai ieși de acolo. Drog.

      Abia aștept să-ți citesc răspunsurile! :)

      Ștergere
  2. Sunt de acord cu ce a zis Leontina, „Circul nopții” este un must-read, o să-l recomand oricui, oricând, oricât oi trăi. E minunată cartea!

    Sincer, conceptul de „a-ți trăi viața” e relativ, fiecare găsește satisfacție făcând altceva, iar dacă tu o găsești în citit, grozav! Tu o să fii aia câștigată la 20 de ani, când o să ai discuții interesante cu oameni inteligenți pe baza cărților, în vreme ce alții o să se îmbete în cluburi.
    Being a bookaholic means being awesome! So keep being awesome!

    O să fur și eu leapșa, tare drăguță și mi-au plăcut răspunsurile tale!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sinceră să fiu, am citit numai recenzii pozitive la ea, așa că nu mă aștept să mă dezamăgească. O am în lista mea de ceva vreme, dar până am ajuns la ea la Bookfest, mi s-au consumat toți banii.

      Asta este adevărat, dar pe mine nu m-a enervat, în special, ceea ce spune lumea, cât faptul că vorbesc. Atâta timp cât eu nu mă iau de tine și-mi văd de viața mea, nu cred că tu ai vreun drept să o faci. Într-adevăr, fiecare face ce vrea cu viața lui, și dacă eu așa m-am gândit să mi-o trăiesc, e numai și numai problema mea. Avantajele cititului deja se văd față de cei care nu o fac, și mă simt foarte bine. :)

      So true!

      Mersi frumos, și de-abia aștept să-ți citesc răspunsurile!

      Ștergere